Bloggen is zeker niet dood. Ik zou zelfs stellen dat bloggen voor ondernemers belangrijker is dan ooit. Ik ben natuurlijk enigzins bevooroordeeld, maar ik zal je uitleggen waarom nu starten met SEO bloggen een superslimme investering is voor jouw bedrijf.
Een blog is een regelmatig bijgewerkte webpagina met daarop berichten met persoonlijke of zakelijk inhoud oftewel je content.
Blogs maken deel uit van je marketing. Het is een geweldige tool om naar de hele wereld te communiceren wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Bloggen versterkt je personal brand. Dat wat jouw onderneming uniek maakt.
Je website wordt beter vindbaar. Blogs zijn hét perfecte middel voor je SEO (search engine optimalisatie). Bovendien zorgt het voor goede link-building op je site. Klinkt saai, is wel belangrijk. Dat geeft je SEO een flinke boost.
Regelmatig bloggen verhoogt ook je ranking in Google. Dat is de plek waarop je staat in de zoekresultaten. Hoe vaak klik jij tijdens een Google search door tot pagina 8? Juist ja… Door op de goede manier te bloggen ga jij naar de top of the charts in Google.
Nog belangrijker: door die blogs laat je je klanten zien wij jij bent. Personal branding noemen we dat. Zo verhoog je de betrokkenheid van je website bezoekers.
Tegenwoordig hebben heel veel bedrijven blogs. Het valt mij op als een onderneming geen blog-pagina heeft. Dat komt niet omdat ik zelf tekstschrijver ben, maar gewoon omdat ik echt iets mis.
Zonder blogs weet ik minder goed wie je bent. Ik kan minder goed beoordelen of je goed bent in wat je doet. Kortom: de kans is kleiner dat ik jouw klant word. Zeker als ik op de website van je concurrent wel blogs kan lezen.
Als je nog niet aan het bloggen geslagen bent, maar dat wel graag wilt, ben je hier op de goede plek. Dat los ik natuurlijk graag voor je op. Ik schreef deze blog voor mijn website, zodat jij mij zou vinden voor die van jou.
Wist je trouwens al dat Google helemaal niet blij wordt van slecht geschreven blogs? Die kunnen er zelfs voor zorgen dat je juist minder vindbaar wordt gemaakt. Als je goedbedoeld zelf een paar tekstjes hebt getikt voor je blog-pagina, zou het dus best eens kunnen dat je nu op pagina 33 in plaats van 8 staat in die zoekresultaten…
Je blogs kunnen over van alles gaan. Ze kunnen een persoonlijke insteek hebben. De motivatie achter je onderneming bijvoorbeeld. Meer over wie jij bent en wat jou drijft. Dit geeft je een bepaalde gun-factor. Een mens met dromen, doelen en gevoelens die gunnen we wat. Die gunnen we de verdiensten van onze aankoop meer dan een of andere anonieme organisatie.
Je kan informatie delen. Een plek om de expertise die jij hebt over je vakgebied tentoon te stellen. Dit is een super manier om het vertrouwen van je klanten te versterken. Die voelen hierdoor: hé die weet echt waar die het over heeft. Hier moet ik zijn!
Of schrijf eens over de ins en outs van jouw bedrijf. A day in the life of-gebeuren. Ook dit is een goede voor het winnen van vertrouwen. Of je nou fotograaf, weddingplanner, horeca-ondernemer of kapper bent. Door een inkijkje te geven in je werkzaamheden, weten klanten waar ze aan toe zijn met jou. Bovendien verhoogt het de betrokkenheid. Superleuk toch om mee te lezen en te kijken in iemand anders zijn dag.
Hoe meer klanten een band voelen met jou en je bedrijf, hoe groter de kans dat ze iets bij je kopen. De gun-factor stijgt, ze vertrouwen je. De kans is groter dat ze over je praten met anderen. Bovendien zorgt zo’n band voor herhalingsaankopen. Yeah, vaste klanten! Die willen we.
Teksten schrijven om je site maar te vullen is niet zinvol. Volgens een bepaalde methode dingen afvinken waar je aan moet voldoen volgens Google heeft geen nut. Google past namelijk continu zijn richtlijnen en het algoritme aan.
Het doel van de zoekmachine is en blijft: de zoeker geven wat hij zoekt. Daar wordt Google steeds slimmer in. Ze kunnen steeds beter detecteren welke pagina’s daadwerkelijk waardevolle informatie bevatten. Clickbait en pagina’s vol reclame worden er (thank goodness) met elke update makkelijker uitgevist.
Het algoritme filtert steeds beter op inhoud. Als wat jij te vertellen hebt als waardevolle content wordt beschouwd, kun je steeds makkelijker scoren op Google. Het helpt natuurlijk wel enorm, als je die waardevolle content ook zo goed mogelijk neerschrijft. Je weet wel: zoals een SEO-tekstschrijver dat doet.
Bonuspunten voor je bedrijf als die tekstschrijver zich met passie inzet op het stuk persoonlijkheid en authentieke connecties aangaan. 😉
Hoe ik ook blogs kan schrijven voor jouw vakgebied, vraag je je af? Ik weet uiteraard niet alles over elk vakgebied. Misschien weet ik zelfs wel helemaal niks over het jouwe. Daarom ben ik júist diegene die je moet hebben.
Jij wilt blogs die door iedereen gelezen worden. Iedereen moet die blogs dus kunnen begrijpen. Doordat ik als leek je blogs voor jou ga schrijven, gebruik ik geen onnodig vakjargon in mijn verhaal. Ook kan ik me als de beste verplaatsen in jouw lezers.
Natuurlijk doe ik research voordat ik voor je bedrijf schrijf. Ook hebben we van tevoren een meeting en krijg je uiteraard de kans om feedback te geven op elke blog die ik aanlever. Ennuh.. hoe vaker ik voor je schrijf, hoe meer ik leer over je vakgebied.
Je snapt het inmiddels. Jij wilt ook bloggen en voor blog-content moet je hier zijn. Ook voor jouw site heb ik een heleboel verhalen te vertellen. Origineel, met een goede structuur, in jouw tone-of-voice. En dat doe ik op zo’n manier dat je ook nog eens hoger in de rankings komt te staan van Google.
Elkaar rustig leren kennen en beginnen met twee blogs of meteen één jaar zonder blog-zorgen regelen. Kan allemaal:
Als ik geen spetterende teksten voor gedreven ondernemers aan het schrijven ben, heb ik het heel druk met genieten van mijn gezin. Als ik niet druk ben, vind je mij waarschijnlijk in de keuken met Elvis Presley op de achtergrond of ben ik verdwaald in een goed boek. Nu ik van schrijven mijn beroep heb gemaakt, kan ik dat eigenlijk geen hobby meer noemen… maar toch!